A Vitamini Faydaları


A Vitamini Faydaları

  A vitamini nedir, A vitamininin faydaları nelerdir, A vitamini hangi gıdalarda bulunur, A vitamininin eksikliği nelere yol açar, A vitamininin günlük ne kadar alınması gerekir,..? Hepsi bu makalemizde…

A Vitamini Nedir? 

    A vitamini retinol (hayvansal kaynaklı gıda) ve karoten (bitkisel kaynaklı gıda) olmak üzere iki kaynaktan elde edilen ; suda değil yağda eriyen bir vitamindir.  A vitamini, ısıya ve pişirmeye karşı dayanaklı bir mikro-besindir. Ancak ultraviyole ışınlara karşı dayanıksız olması, güneş ışığı görmeyecek şekilde ve metal olmayan kaplarda saklanmasını gerektirmektedir.

Hangi Besinlerde Bulunur? 

    Bu vitamin karaciğer, yumurta, balık, süt, tereyağı, mantar, havuç ve balık yağında bol miktarda bulunmaktadır. Bitkilerde bulunmadığı halde bazı bitkilerdeki renk pigmentleri, bedenimizde A vitaminine dönüştürülmektedir. Mesela havuç, rengi sebebiyle vücutta A vitaminine dönüşen önemli kaynaklardan biridir. Ancak havuçla vücuda A vitamini alabilmek için, havucu bitkisel yağlarla birlikte tüketmek gerekir.

A vitamininin faydaları nelerdir? 

  •   A vitamininin en önemli faktörü; gözler için olan faydasıdır. Gözleri kuvvetlendirerek gece körlüğü, göz bozulması gibi durumlardan korur.
  • Aynı zamanda kemik gelişimi ve üreme için de gerekli olan A vitamini; cilt sağlığımızı da korur.
  • A vitaminini vücut için önemli yapan diğer bir faktör de, vücut tarafından A vitamini olmadan proteinlerin kullanılamamasıdır.
  • Bu vitamin, akyuvarları ve antikor üretimini artırarak; enfeksiyonlara karşı vücudu koruyucu bir etki göstermektedir.
  • D vitamininin vücut tarafından tam olarak alınabilmesini sağlamak da, A vitamininin faydaları arasındadır.
  • Hamile kadınlar, safra kesesinde taş olanlar, pankreas sorunu yaşayanlar, antibiyotik kullananlar A vitamini yönünden zengin beslenmelidir. Hamilelikte ceninin gelişimine büyük katkı sağlar.
  •  Crohn hastalığı ve bazı kolit hastalığı türlerinin riskini en aza indirir.

A Vitamininin Eksikliği Halinde Neler Olur? 

    Her ne kadar A vitamini eksikliğine sık rastlanmıyorsa da, bazen bu eksiklik meydana gelebilmektedir. A vitamini eksikliğinin olası sonuçları ; deride pullanma, akne oluşumunun artması, çocuklarda büyüme geriliği, kornea problemleri, diş ve diş eti sorunları, kemik deformasyonları ve gece körlüğüdür. Aynı zamanda vücut direncini kaybeder ve hastalıklara yatkın hale gelir. Burun, orta kulak, sinüsler, akciğer ve idrar yollarında enfeksiyon riski artar.

Günlük A Vitamini Alımı Ne Kadar Olmalıdır? 

    Sağlıklı bir deriye ve saçlara sahip olmak için ; diş etlerinin, dişlerin ve kemiklerin güçlü olması için; gözlerin kuvvetli olması için büyük önem taşıyan A vitamini, günlük alımını ihmal etmememiz gereken bir vitamindir. Her yaş ve cinsiyet grubu için ayrı ayrı ihtiyaç söz konusudur. Aşağıdaki listede bu değerler verilmiştir :

 0 – 6 aylık  bebeklerde:   400 mcg

 7 – 12 aylık bebeklerde:  500 mcg

 1 – 3 yaş çocuklarda :     300 mcg

 4 – 8 yaş arasında :        400 mcg

 9 – 13 yaş arasında:       600 mcg

14 yaş ve üzeri erkekler:  900 mcg

14 yaş ve üzeri kadınlar:  700 mcg

Gebeler :                             770 mcg

Emziren kadınlar:            1300 mcg

Sosyal Medyada Paylaş Facebook Twitter Google+

Etiketler: , , , , , ,
Eklenme Tarihi: 20 Şubat 2017

Konu hakkında yorumunuzu yazın