Barbunyanın Faydaları


İçeriğindeki bol miktarda A,C,E ve K vitaminleri, demir, çinko, magnezyum, potasyum ve kalsiyumla beslenmede önemli yer tutan barbunya; lezzetli bir tür fasulyedir. Kuru olarak da yaş olarak da tüketilebilen bu sebze, her mevsim sofralarda yerini almaktadır. Taze iken barbunyanın kabuğu da yenilebilirse de, kurudukça yalnız tohumları yenilir. Beyaz, krem, kahverengi, siyah, kırmızı, mor ve alaca gibi türlü renklerde olabilen barbunyanın  faydaları ise, çeşidi kadar çoktur :

BARBUNYANIN FAYDALARI 

  • E vitamini ve çinko: İçerdiği E vitamini sayesinde cildimiz ve hücrelerimiz için oldukça faydalı olan bu gıda, yaşlanmanın ve kırışıklıkların olabildiğince gecikmesini sağlar. Ayrıca barbunyanın içindeki çinko; akne, leke gibi cilt problemlerine ve saç dökülmesine engel olmaktadır.
  • Lifler: ​Barbunyanın içeriğinde bol miktarda lif bulunmakta, bu lifler sayesinde sindirim sistemini hızlandırmaktadır. Bu lifli yapısıyla barbunya, bağırsak problemlerini önlemede de etkilidir. Bu durum, aynı zamanda kolon kanseri tehlikesine karşı da barbunyanın koruyuculuğunu gösterir.
  • Protein : Protein açısından çok zengin olan bu bakliyat, bütün proteinli gıdalar gibi tokluk hissi verir. Bu yönüyle barbunya, diyetisyenlerin tavsiye ettiği gıdalar arasında yer almaktadır. Üstelik içerdiği protein vücuda enerji olarak geri döndüğünden, beynin ve bedenin yorgunluğunu alacaktır. Protein büyüme çağındaki çocuklarda, hamilelerde, sporcularda, vücut geliştirmeye çalışanlarda ve gelişim geriliği olanlarda önemli bir ihtiyaç olduğundan; bu kişiler barbunya tüketimini ihmal etmemelidir.
  • Demir : Barbunyanın içeriğindeki demir, beraberinde C vitamini alınması halinde kan yapıcıdır. Ancak tüm bakliyatlardan daha fazla demir içerdiği için, pişirildiği gün tüketilmelidir. Ertesi gün yenmesi halinde barbunyanın içindeki demir açığa çıkarak, ağızda yaraya ve boğazda acıya neden olabilir.
  • Kalsiyum: Barbunya kalsiyum da içermekte, ancak kalsiyumun vücut tarafından emilimi de C vitamini sayesinde olduğundan; bu vitaminle birlikte alınması gerekmektedir. Bu sebeple barbunya yerken C vitamini açısından zengin çiğ sebzeler beraberinde tüketilmelidir. Kalsiyum etkisiyle,romatizmal hastalıkların tesirinde azalma sağlaması da barbunyanın faydaları arasındadır.
  • Magnezyum : Bu bakliyattaki magnezyum, kemik yoğunluğunu sağlayıcı, ödem söktürücü ve bağırsakları çalıştırıcı etkiye sahiptir.
  • Potasyum : Potasyum tansiyonu düşürebilme, krampları önleme, kulunç şikayetlerini azaltma etkilerine sahip olup; barbunyada bolca bulunmaktadır.
  •  50 gr haşlanmış barbunyanın glisemik indeksi sadece 4 olduğu için, barbunya kan şekerinin dengeli olmasında da etki gösterir. Özellikle uzun süren açlık sonrası (oruç gibi) beslenmede tüketilmesi, şekerin ani yükselmesini önleyecektir.
  • Şekil olarak böbrekle benzerlik gösteren barbunya, bu görünümüyle böbrek için ne kadar faydalı olduğuna dair ipucu vermektedir. Diğer fasulye türleri ve de barbunya, böbrek kumu ve böbrek taşlarını  düşürmede bir hayli faydalıdır.
  • ​Temmuz, ağustos ve eylül aylarında tazesi bulunabilen barbunya, dondurucuda saklanarak da tüketilebilir.
Sosyal Medyada Paylaş Facebook Twitter Google+

Etiketler: , , , , , , ,
Eklenme Tarihi: 2 Mart 2017

Konu hakkında yorumunuzu yazın