D Vitamininin Faydaları


D Vitamininin Faydaları

Kemikler ve dişler için çok önemli olan D vitamini, en fazla güneş ışığından temin edilen bir mikro-besindir. Yağda çözülebilen bu vitamin, vücudun ihtiyaç duyduğu en önemli vitaminlerdendir. D vitamininin hangi yiyeceklerden elde edileceği ve D vitamininin faydaları hakkında detaylı bilgiler makalemizde mevcuttur :

   Bu mikro-besin, vitamin olarak adlandırılsa da aslında  bir pro-hormondur. Bu sebeple D vitamini, cildin güneş ışığına maruz kalmasıyla, kendi kendine vücutta oluşum sağlayabilmektedir. Halbuki diğer vitaminler, vücut içerisinde üretilemeyip dışarıdan alınan besinlerle kazanılırlar.

D Vitamini Açısından Zengin Besinler 

   D vitamininin en doğal ve en etkin kaynağı güneş ışığıdır. Haftada 2-3 kez sadece 5-10 dakika güneş altında bulunmak, vücudun D vitamini ihtiyacını karşılamaya yetecektir. Güneş ışığından sonra D vitamini deyince akla gelen ilk kaynak, balık yağı ve yağlı balık türleridir. Bunlar :

Ton balığı

Sardalya balığı

Morina balığı 

Pişmiş Kuzey Pasifik somon balığı 

Taze ve çiğ ringa balığı

Pişmiş kılıç balığı.

D vitamini açısından zengin diğer besin kaynakları :

Yumurta

Tahıllar

Kaymağı alınmış süt

Tavuk eti

Soya

Taze sıkılmış portakal suyu

Mantar.

D vitamininin Faydaları 

  •    D vitaminini yeterli miktarda almak, kemik ve dişlerin kalsiyum ve fosforu absorbe edebilmesini sağlar. Bu sayede D vitamini dişleri ve kemikleri güçlendirir. 
  • D vitamini sayesinde bağırsaklar da kalsiyumu absorbe edebilmektedir.
  • Bilhassa yaşlılarda görülen  kolay kemik kırılmaları ve kemik erimesi gibi durumların önüne D vitamini ile geçilebilir. 
  •  D vitamini, bağışıklık sistemi beyin ve sinir sisteminin sağlığında önemli bir katkıya sahiptir.
  • Akciğer problemlerinin önüne geçerek, astım vs hastalıklara karşı direnç sağlamak da D vitamininin faydaları arasındadır. 
  • D vitamininin depresyon, stres ve anksiyete gibi psikolojik hastalıklara şifa olduğu bilim adamları tarafından tespit edilmiştir.
  • D vitamini grip, nezle ve soğuk algınlığı gibi üst solunum yolu enfeksiyonlarında da etkilidir.

Hamilelikte D Vitamini Alınması Şart 

  •   D vitamini hamile kadınlar için de çok önemlidir. Gebelik zehirlenmesi riskini azaltan D vitamini, eksikliği halinde sezaryen doğumu gerektirebilmektedir. Ayrıca D vitamini eksikliğinden kaynaklanan gestasyonel diyabet ile bakteriyel vajinozisi önlemek için D vitamini mutlaka alınmalıdır. 
  • Hamileyken D vitaminini yeterli miktarda alan kadınların bebeklerinin ilk 2 yıllık dönemlerinde gıda alerjisine yakalanma riskleri daha düşüktür.

Küçük çocuklar ve bebekler için D vitamini büyük bir ihtiyaç 

  •  Küçük çocuklar ve bebekler için D vitamini her an gelişmekte olan vücutları açısından büyük bir ihtiyaçtır. Eksikliği halinde bazı problemlerle karşılaşılır. Bu sebeple bebekler anne sütüyle beslenemiyorlarsa mutlaka takviye D vitamini verilmelidir. Küçük çocuklar ve anne sütüyle gelişemeyen  bebekler için de D vitamini takviyesi yapılması yerinde olur.
  • Bebek ve küçük çocuklarda D vitaminini yeterli almak; astım, egzama, atopik dermatit türü alerjik hastalıklara yakalanma riskini azaltır. 
  • Bir çocuk hastalığı olan raşitizm, D vitamini eksikliği sonucu oluşmaktadır. Çocukların düzenli D vitamini alması sağlanarak bu hastalıktan korunulabilir.
Sosyal Medyada Paylaş Facebook Twitter Google+

Etiketler: , , , , ,
Eklenme Tarihi: 19 Şubat 2017

Konu hakkında yorumunuzu yazın