Yüzmenin Faydaları


Yüzmenin Faydaları

Yüzme sporu M.Ö. 9000 yıllarında bile yapılmaktaydı. Bu dönemlerde savaş sırasında nehirler yüzülerek geçilirdi. Kavimler Göçü’nden önce Türklerin yüzme yaptığı bilinmektedir. Bu döneme ait kabartmalar İngiltere’de bulunan bir müzede sergilenmektedir. M.Ö. ki dönemlerde yüzme, bir ihtiyaç olarak yapılırdı. Günümüzde ise hem spor müsbakalarında hem de sağlığı korumak adına yüzme yapılır.

Dünyada ise yüzme spor ve müsbaka şeklinde ilk kez Liverpool’da yapılmıştır. Yurdumuzda ilk kez Moda’da başlayan yüzme sporu müsabakaları 1937 yılında başlamış, bu durumu Ortaköy’de yapılan yüzme havuzu takip etmiştir.

Yüzmenin Fiziksel Faydaları

En eski ve en temel spor türlerinden biri olan yüzme, bütün kasları çalıştırdığından, vücudun tümünde etkilidir.

  • Fiziksel olarak güç kazandırır.
  • Suyun kaldırma ve itme kuvvetine karşı yapılan bir spor olduğu için tüm kasları kuvvetlendirir.
  • Nefesi uzun süre tutabilmeyi sağlar.
  • Akciğerleri geliştirir.
  • Kan dolaşımını hızlandırır.
  • Aşırı kilo almayı önler.
  • Solunum yolu hastalıklarını önler.
  • Kabızlığın önüne geçilir.
  • Kalp krizi riskini azaltır.
  • Strese bağlı hastalıkları engeller.
  • Kemik sistemindeki hastalıkların iyileşmesine yardımcı olur.

Yüzmenin Psikolojik Faydaları

Psikolojik olarak insanlar suyun içinde kendilerini daha sakin hissederler. Bu neden ile yüzme ile ilgilenen kişi genellik ile sakin yapıdadır. Stresi azaltan bir spor türü olduğundan olaylara bakış açısının da değişmesine yardımcı olur. Yüzme;

  • Sakinlik verir,
  • Kişinin kendini pozitif hissetmesini sağlar,
  • Vücuttaki ağrıları giderir,
  • Kasları rahatlatır,
  • Formun korunmasına yardımcı olur,
  • Esneklik kazandırır,
  • Stresi azaltır,
  • Uyku düzenini sağlar.

En eski çağlardan günümüze kadar uygulanan bir spor olan yüzme, kasların tümünü çalıştırdığı için ağrılardan kurtulmaya ve fiziksel görünümün düzenlenmesine yardımcı olur. Küçük yaşlarda yüzme ile ilgilenmek, akciğerleri geliştirir, vücudun oksijen alımını arttırır. Bu şekilde birçok hastalığın önüne geçilmiş olup, nefes darlığı, koah gibi solunum yolu hastalıklarını önler.

Yüzücülerin beslenme şekilleri de yüzme esnasındaki performanslarını etkiler. Örneğin; zararlı maddelerden biri olan tütün ve mamullerinin kullanımı solunum rahatsızlıklarına sebep olur. Bu durumda doğrudan akciğerler ile ilgili hastalıklara neden olabileceği gibi nefes darlığı yapacağından yüzmek zorlaşır. Ayrıca hamur işi, alkol, yağlı gıdalar yüzücüler için zararlıdır. Uzun süreli uykusuzluk yüzme esnasında performans düşüklüğüne neden olur.

Sporcular için günlük  beslenme programları uygulanabilir. Fakat bu programlar yaş ve cinsiyete göre değişiklik gösterebilir. Yetişkin bireylerin günlük alması gereken karbonhidrat ve vitamin değeri ile çocukların alması gerekenler farklılık gösterir. Spor dışında da uygulanabilecek bir aktivite olan yüzme her yaştan bireyin yapabileceği bir etkinliktir.

Sosyal Medyada Paylaş Facebook Twitter Google+

Etiketler: , , , , , , ,
Eklenme Tarihi: 21 Şubat 2017

Konu hakkında yorumunuzu yazın